Reels o Tik Tok?

Ningú ha pogut imitar amb èxit a TikTok. Ni tan sols el millor dels imitadors de les xarxes socials; Instagram.
Reels o Tik Tok?

Temps de lectura: 2’

TikTok no només va ser l'aplicació més descarregada de 2020 -amb més de 2.500 milions a tot el món- també és la més utilitzada entre els joves i adolescents i es preveu que arribi als 1.200 milions d'usuaris aquest any.

La competència directa de l'aplicació xinesa és propietat d'Instagram -que compta amb més de 1.000 milions d'usuaris- i es diu Reels. Va aparèixer a l'agost de l'any 2020 per fer el que ja li havia funcionat en diverses ocasions: imitar la competència. Però TikTok no és qualsevol competència i els centennials, el seu mercat objectiu, no són qualsevol generació.

Fins ara Instagram havia pogut avançar a les altres aplicacions de la seva competència perquè competia també en el mateix grup objectiu. Això ja no succeeix en TikTok, ja que el seu públic són menors d'edat i adolescents mentre que Instagram és casa per a la majoria de millennials.
La franja d'edat de la majoria dels usuaris d'Instagram és de 25 a 34 anys, seguits per usuaris de 18 a 24 anys i en tercer lloc per a adults de 35 a 44 anys. Mentrestant, TikTok és casa per usuaris entre 13 i 18 anys, seguits per joves entre 20 i 24 anys.

Ara mateix el problema està en el fet que la majoria d'usuaris de TikTok, com adolescents i pre adolescents, no estan ni a Facebook ni a Instagram, així que per a què deixaran d'usar TikTok si el que els ofereix Reels és el mateix? I el públic objectiu és només una de les raons. Hi ha altres que potser no són tan evidents, però sí crucials.

Si de les vistes per nombre de seguidors es tracta, Reels té una taxa de visualització gran amb un 144% enfront de TikTok, amb un 24%. L'abast que Reels pot proporcionar és sorprenent, però perd el component clau amb què ha triomfat TikTok: la comunitat.

No és cap secret que TikTok, a diferència de gairebé totes les altres xarxes, és una de les poques plataformes socials on el contingut sol vendre com més autèntic; el "què diran" no està en aquesta xarxa. "Els usuaris de TikTok no tenen absolutament cap vergonya de cridar a algú per copiar una tendència o un vídeo d'una altra persona, subratlla l'estudi. La manca de vergonya crea major tendència i més naturalitat; cosa que precisament falta en xarxes com Instagram en què la majoria d'usuaris retrata una vida perfecta i utòpica.
El secret de l'èxit és aquest: Reels està basat en la xarxa, mentre que TikTok està orientat al contingut. L'èxit de l'aplicació xinesa ha demostrat, fins ara, que el "contingut d'interès" és més fort i efectiu per als usuaris que "el contingut dels seus coneguts". En Reels, els usuaris veuen principalment el contingut publicat pels seus familiars, amics i qualsevol persona relacionada d'alguna manera amb les persones que coneixen.

I és que les visualitzacions importen menys que altres interaccions com els comentaris, compartits i "m'agrades" i aquí és on triomfa TikTok, ja que els seus usuaris veuen una gran quantitat de contingut de persones que no coneixen, però en funció del seu interès i dels vídeos anteriors amb els quals han interactuat.

Aquí comença l'Instagram amb el seu objectiu per desbancar TikTok? Els experts consultats coincideixen que encara és molt prematur respondre a aquesta pregunta. Facebook és un gegant tecnològic i no es rendirà tan fàcil. Però TikTok és un fenomen que ha arribat abans i s'ha cobert les esquenes per entrar al mercat occidental.

CADENA 100