Existeixen realment aliments que augmenten la producció de llet materna?

Descobrirem els mites i veritats sobre com influeix el que mengem quan donem pit al nostre nadó
Existeixen realment aliments que augmenten la producció de llet materna?

Temps de lectura: 2’

Al llarg de la història s'ha fet molt popular la creença que les mares que 'no produeixen llet' han de prendre o menjar certs aliments perquè la seva producció augmenti, però els estudis i evidències científiques actuals no diuen el mateix.

No hi ha aliment que augmenti la producció de la teva llet, el que sí que fa que produeixis més són dos aspectes: que el teu fill succioni de manera correcta i buidi el pit (o que extreguis llet de manera manual i constant) i assegurar-te que estiguis ben hidratada.

Durant aquest període de lactància materna, has de mantenir una dieta equilibrada i saludable, que inclogui tots els grups alimentaris de la piràmide nutricional, entre ells en ordre de consum de major a menor proporció:

  • Cereals, grans, tubercles
  • Hortalisses i fruites
  • Lactis, carns i ou
  • Greixos i olis vegetals
  • I per descomptat, has d'evitar el consum de sucres!

En poques paraules, el que has de fer és alimentar-te bé, i oblidar-te que la paraula dieta és sinònim de restriccions. Pots menjar absolutament tot, simplement que has d'evitar aliments que saps que no són nutritius i que poden perjudicar la teva salut i el teu pes.

S'ha demostrat que una mare que pateixi de desnutrició igualment la seva llet materna segueix sent de qualitat i quantitat adequada, llevat que es trobi en desnutrició extrema.

Ara bé, hi ha unes substàncies que es coneixen com a galactagogs i a les que es considera que augmenten la producció de llet. A escala mundial, en algunes cultures o en alguns països es creu que la llet d'ametlles, la malta, el llevat de cervesa, les colades, l'ordi o l'aigua de civada contenen galactagogs i, per tant, augmenta la producció de llet en la mare lactant, però això científicament no s'ha demostrat, així que no podem assegurar el seu 'efecte màgic'.

El que sí que has de tenir en compte és que moltes d'elles (no nomenades dalt) el que poden és tenir un efecte contrari, és a dir, que en comptes d'augmentar, més aviat poden inhibir la producció, així que has de tenir molta cura i prendre això en compte a l'hora d'ingerir-los.

D'altra banda és incorrecte que els especialistes suggereixin restringir certs aliments perquè estàs alletant; excepte si hi ha una al·lèrgia a la proteïna de la llet de vaca (coneguda per les seves sigles APLV) que sigui diagnosticada pel pediatre, gastroenteròleg o al·lergòleg pediàtric, en aquest cas sí que has de portar una dieta d'exclusió de lactis i derivats.

Què et puc recomanar? Hidratar, alimentar-te de manera correcta, assegurar-te que el teu bebè tingui una bona succió i, sobretot, que buidi el pit totalment, ja que si això no és així, s'acumula en el teu pit una substància que inhibeix la producció de més llet.

CADENA 100