Els títols de transport de cartó desapareixeran a finals del 2023

Els bitllets de cartó i la nova T-Mobilitat conviuran durant un temps i, després de verificar que tot funciona, començarà el canvi definitiu.
Els títols de transport de cartó desapareixeran a finals del 2023

Temps de lectura: 2’

El final dels bitllets de cartó que tenim actualment, està prevista per a finals del 2023. L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ja es prepara per dir adeu als títols de transport de tota la vida. Encara no hi ha dates concretes, però el desplegament de la T-Mobilitat és imparable i que els títols de cartó ja tenen els dies comptats, així, a finals de l'any que ve aquestes targetes passaran a ser, finalment, un títol més per als col·leccionistes, sense cap valor d'ús.

De fet, l'ATM ja ha planificat les fases. Ara mateix, el gruix dels títols més utilitzats ja està en funcionament dins del projecte T-Mobilitat a l'àrea metropolitana de Barcelona. Encara falten per incorporar la T-Casual, que és la targeta que va substituir recentment la històrica T-10, la més utilitzada, i també la T-16, per als joves. Aquests dos títols es posaran en funcionament abans que s'acabi aquest estiu.
Un cop tots aquests bitllets de "gran ús" estiguin en marxa, començaran les proves fora de l'àrea metropolitana. En aquesta fase, doncs, es començaran a fer "salts de zona" i a permetre que la nova targeta digital també serveixi per fer recorreguts més llargs, sempre dins de l'àmbit que gestiona l'ATM.

Quan acabin aquestes proves, els bitllets de cartó i la nova T-Mobilitat conviuran durant un temps i, després de verificar que tot funciona, començarà el canvi definitiu. Avisaran de la data i fixaran un dia en què es deixaran de vendre els títols magnètics. Així i tot, l'ATM donarà un termini de tres mesos per continuar utilitzant els bitllets de cartó, perquè, si alguna persona despistada no ha rebut la informació i es compra la T-Jove, que és el bitllet de més llarga durada, just el dia abans que se suprimeixin els títols, no perdi els diners i pugui utilitzar-los durant tot aquell trimestre", aclareix el director de l'organisme. Un cop passi aquest període de carència, els bitllets de cartó caducaran i ja no serviran per accedir al transport públic.

Fins ara hi ha un degoteig constant de persones que es donen d'alta i adquireixen la T-Mobilitat, però la resistència al canvi es nota i l'afluència cap a aquest nou títol encara no és gaire alta. Segons l'ATM, el volum de validacions és d'uns 160.000 viatges diaris a tot Catalunya. I diàriament, a més, unes 800 persones decideixen donar-se d'alta de la T-Mobilitat: només hi ha un pic de la demanda quan s'anuncia la posada en marxa en format digital d'algun nou bitllet.

És per això que l'autoritat del transport es mostra preocupada per una possible "saturació" del sistema i insisteix en la necessitat que "el canvi es faci per fases i de manera gradual". Només així, diu Torres, es podrà evitar un col·lapse per l'augment de peticions quan es produeixi l'apagada magnètica, a finals de l'any que ve.

CADENA 100