Com entrenar-se per suportar millor el fred?

Amb un senzill entrenament podem arribar a gaudir d'aquesta sensació beneficiosa per a la salut.
Com entrenar-se per suportar millor el fred?

Temps de lectura: 1’

El més important és la predisposició mental: estar convençut que s'és capaç de suportar aquesta situació i fins i tot gaudir-la. El segon, i bàsic, és l'entrenament físic. Per conviure amb el fred cal anar acceptant a poc a poc, sabent reaccionar mitjançant la producció de calor i l'equilibri de sistema termoregulador a cada estímul fred, que ha d'anar de menys a més. En aquest entrenament és important triar tècniques com la proposta en la teràpia de Kneipp (que considera l'aigua en entorns naturals, sovint molt freda): aplicar un estímul gradual i adaptat a cada persona.

Adoptar una actitud relaxada davant el procés termoregulador pot marcar la diferència. A la relaxació de l'entrenament, les dues primeres sensacions que s'entrenen ajuden de gran manera a aquesta adaptació:

La sensació de pes: en estar sotmesos a la llei de gravetat, el pes és una cosa natural i no solem sentir-lo, però si es presta atenció pot sentir-se amb facilitat. Aquesta sensació produeix al mateix temps una relaxació vascular.

La sensació de calor: també és natural, perquè el cos està a 36,5 °C i, la major part del temps, a l'exterior es dóna una temperatura menor; per això és fàcil notar calor en el cos, el que produeix un control sobre la vasodilatació i el control vascular, i ajuda a la termoregulació.

A més d'aquests entrenaments, alguns exercicis que poden ajudar-nos a suportar millor el fred són el bany de peus altern, caminar descalç, entrar a cambres frigorífiques o aclimatar-se al fred del carrer. Si davant l'estímul fred es respon amb calfreds i tremolors, cal acceptar-los com un mecanisme de reacció, però no convé insistir ni deixar que es torni a produir una segona tremolors, ja que podríem estar fent-nos mal.

CADENA 100