Ho revela l'Institut Català del Vi i el Cava (Incavi) sobre la base d'un informe de la consultora Nielsen. En un any, entre l'octubre del 2016 i el novembre del 2017, el consum de vi de les denominacions d'origen catalanes va créixer a Catalunya més de dos punts, i ja representa el 35,7%.L'embranzida dels vins catalans és especialment visible en el segment de la restauració, un terreny on el Rioja ocupava una posició històrica de lideratge. Per primera vegada s'ha revertit la situació, ja que les DO catalanes apareixen com les preferides per als clients dels restaurants. Les DO catalanes sumen un 37,4% de quota de mercat i La Rioja queda per darrere, amb un 31,2%. El sorpasso ha estat destacable, ja que en només un any la DO Rioja perd tres punts percentuals i els vins catalans en guanyen quatre. Al canal d'alimentació, on s'imputen les vendes de supermercats i botigues especialitzades, els Rioja ja van quedar desbancats de la primera posició entre el 2013 i el 2014.

El flamant lideratge català es basa en el fet que es comptabilitzen els resultats de les onze denominacions d'origen que dibuixen el mapa vitivinícola, és a dir, Penedès, Costers del Segre, Terra Alta, Priorat, Montsant, Conca de Barberà, Tarragona, Alella, Pla de Bages, Empordà i Catalunya. Totes creixen o es mantenen respecte a les dades del 2016, excepte Empordà i Penedès, que cauen. Penedès és, juntament amb la genèrica DO Catalunya, la denominació que, per volum, té més pes.
L'Incavi destaca que a Catalunya, "es reforça la tendència a guanyar quota de mercat de les denominacions d'origen catalanes en detriment de les grans competidores". Aquest creixement és més important en valor (8,04%) que no pas en volum (2,03%).
Es dona la circumstància que els vins catalans també guanyen protagonisme al mercat espanyol. En termes de litres venuts, l'any passat va ser el millor dels últims tres exercicis per als vins catalans al mercat espanyol. Les DO catalanes representen un 6,6% de tot el vi comercialitzat sota l'etiqueta DO.